ETDMis avaneb legendaarse tarbegraafiku ja art deco suuna esindaja Guido Mambergi väljapanek
17.10.2025
Näitus

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi disaini püsinäituse projektialal on võimalik tutuvda uue lisaväljapanekuga „Projekt nr 2. Guido Mambergi graafiline disain 1930.–1940. aastatest“, mis tutvustab Eesti esimese professionaalse tarbegraafiku ja art deco suuna ühe olulisema esindaja Guido Mambergi (3.september 1895- 3. oktoober 1954) loomingut. Väljapaneku on koostanud Harry Liivrand.
Näitus keskendub Mambergi 1930.–1940. aastate graafilisele disainile, sealhulgas plakatitele ja pakendigraafikale – valdkondadele, milles tema käekiri ja esteetiline tundlikkus avaldusid kõige eredamalt. Mambergi kujundusstiil, mida iseloomustasid art deco elegants, geomeetrilisus ja modernne visuaalne jõulisus, kujundas tervet ajajärku Eesti graafilises disainis. Tema töödest said eeskujud ja kvaliteedimärgid, mis mõjutasid reklaamikunsti arengut nii kodumaal kui rahvusvaheliselt.
“Guido Mambergi kunstilist nõuannet ja tööd on kasutanud kõik meie juhtivamad ajalehed. Peale ajalehepeade ja kaante on Guido Mamberg teinud ajalehtedes ja ajakirjades lugematul arvul joonistusi ja siseillustratsioone, kusjuures kõik need tööd kõnelevad heast maitsest ja asjatundlikkusest,“ kirjutati Mambergist 1944. aastal ajalehes Eesti Sõna.
Näituse plakatite ja pakendigraafika valik näitab Mambergi võimet käsitleda eri teemavaldkondi – alates ajalehtede visuaalist ja reklaamikampaaniatest kuni toodete pakenditeni. Guido Mamberg valdas võrdselt ja stiilselt eri teemasid ja väljenduslaade, pidades kindlasti silmas konkreetset adressaati ning signeerides oma loomingu algusest peale enesekindlalt ja uhkelt nimemärgiga. Tema loodud Pärnu kuurorti plakat, Eesti Lihaekspordi Esto kaubamärgi pakendid ja Tallinna Keskmeierei keefiri reklaam kuuluvad Eesti reklaamikunsti klassikasse.
Guido Mamberg (1895–1954) kasvas üles Paides ning õppis kunstnikuks Tallinnas ja Kopenhaagenis, töötas vabakunstnikuna ning kujundas aastakümneid Eesti ajalehti ja ajakirju. Mamberg tegi endale nime eduka, moodsa, uuendusmeelse ja viljaka reklaamikunstnikuna, kes sai tellimusi nii riigiasutustelt, munitsipaalettevõtetelt kui erafirmadelt. Tema töödele anti juba tema eluajal tunnustavaid hinnanguid ning 1939. aastal ilmus tema loomingu kataloog – harukordne tunnustus toona graafilisele disainerile.
Püsinäituse “Sissejuhatus Eesti disaini” projektialal esitletakse uusi leide, objekte ja teemasid, mis aitavad paremini mõista Eesti disaini ja sellega seonduvat. Ekspositsioon vahetub 2–3 korda aastas.
Täname: Madli Mihkelson, Sandra Sirp, Jaagup Roomet, Eesti Kunstimuuseum