Avatud K-P 11.00-18.00 / Lai 17, 10133 Tallinn

Näitused 2017Eesti disaini püsiekspositsioonProjekt Ceramics and Its DimensionsVäljaspool muuseumiNäitusetaotlusPakkumisedNäitusetaotlusSaalide plaanidNäituste arhiiv

Näitused 2010

  

28.09.2010-09.01.2011 "Scripta manent IV"

Eesti Köitekunstnike Ühenduse korraldatav näitus "Scripta manent IV" (kirjutatu jääb) jätkab rahvusvaheliste köitekunstinäituste traditsiooni Eestis, ja lähtub kujunenud tavast, et kõik osavõtjad köidavad üht tekstikogumit. Seekordne näitus on pühendatud tuntud eesti helilooja Veljo Tormisele, kelle looming on saanud ainest soome-ugri rahvaste rikkalikust folkloorist ja loodusest ning kes tähistab 2010. aastal 80.
sünnipäeva. Näituse jaoks on trükitud 300 bibliofiilset ja nummerdatud eksemplari lahtiste trükipoognatena. Nii eesti- kui ka ingliskeelsed tekstid on trükitud Cyclus Offset 140g katmata paberile, mis on valmistatud 100% korduvkasutusega kiust. Raamatu pealkiri on “Lauldud sõna”, autor Veljo Tormis, lindistuste ja märkmete järgi üles kirjutanud Urve Lippus. Poognate juurde kuulub CD-plaat katkenditega V. Tormise muusikast, tema nüüdisajale vahendatud rahvalauludest.
http://www.scriptamanent.ee/

  

12.11.2010-09.01.2011. "YES". Mari Relo-Šaulys ja Adolfas Šaulys
2008. aasta sügisel esines ehtekunstnikest paar ühise näitusega Uzupio galeriis, Vilniuses.
Näitus kandis nime "Muudatused: oleme edukad". Samal ajal jõudis Leetu majanduskriis ja sotsiaalses kontekstis pälvis näitus laialdast tähelepanu. Möödunud on kaks aastat ja Eesti, esimesena Balti riikidest on väljumas kriisist, meile tuleb Euro ja Tallinnast saab Euroopa kultuuripealinn.
Oma ühisnäitusel "Yes" demonstreerivad kunstnikud loomingulist jõudu ja piiramatut optimismi.
Mari Relo-Šaulys ja Adolfas Šaulys on mõlemad lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia metallikunsti osakonna, elavad ja töötavad vabakutseliste kunstnikena Tallinnas. 
 

23.10.-07.11.2010. "Tavaline pakend on prügi. Hea pakend läheb näitusele."

ADC*Estonia esitleb: Eestis auhinnatud pakendid 1999-2010

Näitus toimub ADC*Estonia (Art Directors Club Estonia) disainiauhind 2010 konkursi ja ADC*Estonia disainisümpoosioni "Pakend on prügi" raames.
Näha saab 1999 aastast alates Eestis Kuldmuna ja Kandilise muna disainiauhindu võitnud pakendeid, mille hulgas on meile kõigile nii teada kui ka vähem tuttavad toidu-, joogi-, helikandjate ja paljude teiste toodete pakendid. Läbilõikes viimase kümnendi Eesti pakendidisaini tippudest on esindatud disainerite töö firmadest Division, Kontuur, Tank, Identity, Adell Saatchi&S, Artmiks, Output, Indigo Bates, Vatson, Taevas, Velvet jpt.

ADC*Estonia on graafiliste disainerite ja loovinimeste klubi, mittetulunduslik organisatsioon, mille eesmärk on arendada, edendada ja tunnustada Eesti disaini ja reklaami. 

www.adcestonia.org.ee

 

24.09.-17.10.2010 "Jalad maas". Sergei Isupov (trepigaleriis)

Sergei Isupov sündis Stavropolis Venemaal, kuid kasvas üles Ukrainas. Peale kunstikooli lõpetamist Ukrainas asus Isupov õppima ERKI keraamika osakonnas. Juba õpingute ajal kujundas Isupov välja hiljem tema firmamärgiks saanud julge ja eklektilise käekirja, mis oma uudsuse ja kohalikust keraamikatraditsioonist selgelt eristuvana inspireeris ka kaasõpilasi. Tarbevormide kõrval valdavalt monumentaalse skulptuurilaadse väljundini jõudmine viis tema loomingu juba algusaegadel kujutava ja tarbekunsti piirialale. Isupov lõpetas ERKI 1990. aastal. Viis aastat hiljem suundus ta Ameerikasse, kus elab ja töötab siiani.

Isupovit iseloomustab oskus ühendada kolmemõõtmeline vormikäsitlus fantaasiarikka, otsapidi absurdi, otsapidi müstikasse kalduvate süžeedega, mida toetab erk ja imetlust vääriv materjalitunnetus – keraamika, portselani ja glasuuride võimaluste hea tundmine. Isupov töötab materjaliga kui illusionist, kes tekitab köitvaid kontraste ja ootamatuid perspektiive. Tema ETDM-i galeriis näitab Isupov oma uusi, värskelt Eestis valminud töid, mis peale siin eksponeerimist rändavad edasi New Yorki, tema novembris avatavale isikunäitusele. USA-s esindab teda Galerii Ferrini.

www.sergeiisupov.com  

 

17.06.-26.09.2010 "ÄRATUS! Maailm on muutunud"

Ajavahemikul 17.06.-25.09.2010 on Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi püsiekspositsiooni paigutatud Eesti Kunstiakadeemia üliõpilaste funktsionaalsed tekstiilid. Kõik esitletavad objektid on interaktiivsed ja eeldavad, et külastaja neid puudutaks, liigutaks, puhuks või vajutaks.

Tööd on teostatud tekstiilidisaini bakalaureuse tudengite kursuseprojektide ja valikainete käigus kahe viimase õppeaasta jooksul. Üliõpilasi juhendas on EKA tekstiilidoktorand Kärt Ojavee.

 

12.06.-12.09.2010 "Klassikud. Mall Tomberg"

Näitus keskendub eesti tekstiilikunstis olulise autori loomingule ning loometegevuse tagamaadele.

Mall Tomberg (sünd. 1927) lõpetas ENSV Riikliku Kunstiinstituudi kunstilise tekstiili eriala 1952. aastal. Näitustel hakkas esinema alates 1953. aastast.

Kunstniku loomeperiood hõlmab nelja erinevat kümnendit eesti tarbekunsti ajaloos (1950-1980). Loominguline tegevus neljakümne aasta jooksul on andnud märkimisväärse panuse meie kunstiajalukku. Mitmekesistades eesti tekstiilikunsti ilmet tehniliselt novaatorlike võtetega, väljendub see eelkõige erinevate kudumistehnikate kombineerimises. Inspiratsiooni on kunstnik ammutanud peamiselt eesti loodusest (Kodumaastik I, II 1973) ja kultuurist (Vana linn 1976, TÜ raamatukogu vaip 1979).

 

02.07.-12.09.2010. "Armastusega tehtud keraamika". Jutta Matvei (trepigaleriis)

Jutta Matvei kuulub eesti keraamikute sõjajärgsesse põlvkonda.

Varsti pärast Eesti NSV Riikliku Kunstiinstituudi lõpetamist (1952. aastal) sai temast Kunstitoodete Kombinaadi keraamikaateljee kunstiline juht.

1962. aasta kujunes eesti keraamikuile tänu igati õnnestunud esinemisele Praha rahvusvahelisel keraamikanäitusel vabastavalt pöördeliseks – viiekümnendate aastate rasked pained olid jäädavalt selja taha jäänud ning välismaine tunnustus mõjus innustavalt. Kuldmedali vääriliseiks hinnati eelnimetatud näitusel lisaks Jutta Matveile ka näiteks Aurora Tippe ja Naima Uustalu.

1964. aastast alates teotses Jutta Matvei Kultuuriministeeriumis nii eksperdina kui ka kunstiosakonna juhatajana (1975-1984).

Jutta Matvei pole küll olnud üliproduktiivne, kuid tema loodud keraamika on tehtud kindla käe ja hea vaistuga.

Tarbevormide kõrval väärivad äramärkimist 1968. aastal loodud suuremõõdulised linnuvaasid, mis on kindlasti iga keraamikanäituse ehteks.

2004. aastal ilmus Jutta Matveilt võrratu sulejooksuga raamat „Keraamika, mu arm”,

kus autor heidab valgust ja elab kaasa eesti keraamika (lähi)mineviku osalt juba unustusehõlma vajuvale arenguloole. Elujaatav huumor mõjub lugejale virgutavalt.

Sama mõjuga on ka Jutta Matvei hea käega loodud keraamika.

 

12.06.-27.06.2010 "Dekoratiivne ja lakooniline". Ellen Hanseni kangalooming (trepigaleriis)

Ellen Hansen (1910) on eesti tekstiilikunstis tuntud eelkõige vaibakunstnikuna, kes on loonud hulgaliselt nii rüiu- kui põimetehnikas teoseid. Ta oli pikka aega Kunstitoodete Kombinaadi tekstiili- ja dekoratiivkudumise ateljee kunstiline juht (1949-1964), suunates seega seeriatoodetava tarbetekstiili nägu. Vähem on teada ja eksponeerimist leidnud tema kangalooming. Ajaliselt asetub see 1950. aastate lõppu ja 1960. aastate algusesse, varieerudes peenemustrilistest žakaarkangastest lakooniliste koekirjaliste ja efektselt stiliseeritud trükikangasteni. Saab näha nii stalinistlikule perioodile omast kohustuslikku mustrikordust, lihtsaid kompositsioonivõtteid kui ka marimekkolikult stiliseerivaid üldistusi.

Näitusel ETDM-i galeriis on väljas muuseumi kogusse kuuluvad ja autori omanduses olevad kangad. Seda on toetamas fotomaterjal Ellen Hanseni kujundatud kangastest.
 

12.03.-30.05.2010 "Vanaisa ja mina". Eduard Taska ja Marje Taska

Näitus on pühendatud eesti rahvusliku nahkehistöö rajaja Eduard Taska 120. sünnipäevale. Ekspositsioon koosneb kolmest mõttelisest osast, mis moodustavad ühtse kunstilise terviku.

Esimeses osas on eksponeeritud Eduard Taska nahkköited. Võimalik on näha dokumentaalset materjali - töödeldud fotosuurendusi ja vanu filmilõike.

Teise osa moodustavad Marje Taska kontseptuaalsed mängud ja installatsioonid vanaisa Eduardi elu ja loomingu teemadel. Selle läbivaks keskmeks on kolm Eduard Taska nahka köidetud raamatut, mis on olnud leidmotiiviks Marje Taska installatsioonidele.

Kolmandas osas – II korruse trepigaleriis – on eksponeeritud Marje Taska nahatööd ja objektid, mis paistavad silma oma minimalistliku elegantsiga ja peenekoelise proportsioonitajuga. Kunstniku meelistehnikaks on nahalõige. Marje Taska töötab nii nahakunsti, maali, graafika kui ka installatsiooni alal. Ta kuulub Eesti ja Rootsi Kunstnike Liitu ja on liige Rootsi vanimas tarbekunstnike kooperatiivis ”Konsthantverkarna”.
 

13.03.-30.05.2010 "Elu ja hingega". Bornholmi kunstnike raamat

Bornholm asub Läänemeres Rootsi ja Taani vahel. Saar on tuntud paljude suurepäraste kunsti-käsitöömeistrite poolest, kes esindavad mitmeid valdkondi , nagu näiteks klaas, keraamika, tekstiil ja metall (noad, ehted jne). Üheks oluliseks inspiratsiooniallikaks on kaunis ja mitmekesine looduskeskkond, samas ka kunstnikud ise inspireerivad üksteist.
2006. aastal tuli ACAB (Arts & Crafts Association Bornholm; Bornholmi Kunsti ja Käsitöö Assotsiatsioon) mõttele luua ühine ACAB-i kunstnike raamat. Kuid see raamat pidi olema eriline, loomeprotsess pidi olema sama tähtis kui valmiv raamat. Igale raamatus esindatud kunstnikule on pühendatud üks leht, mille loomisel-kirjutamisel-kujundamisel ta ise olulist rolli mängis. Raamat ilmus 2007. aastal ja on mõeldud kingituseks ning ACAB-it ja selle kunstnikke tutvustavaks vahendiks.
Paberraamatule lisaks valmistas iga kunstnik isikliku autoriraamatu, mida eksponeerida näitusel. Reegleid ei olnud, kunstnikel oli täielik vabadus luua ning valida väljendusvahendeid ja see tõlgendusterohkus hakkab silma ka näitusel.

ACAB raamatu näitus on palju rännanud (Fääri saared, Gröönimaa, Gotland) ja nüüd on see Tallinnas!
Lisainformatsiooni ACAB-i kohta leiate aadressil www.acab.dk.

 

14.11.2009-21.02.2010 „Know How”. Tallinna 5. Rakenduskunsti Triennaal
Tallinna 5. rakenduskunsti triennaali teema KNOW HOW on üleskutse hüljata kunstniku-, disaineri- ja tootjakeskne lähenemine, jagada professionaalset oskusteavet ning pakkuda eseme valmistamise võimalust näitusekülastajale.
Kunstnikel palutakse näitusele esitada (näidis)teos ning selle valmistamisõpetus – eksponeeritakse mõlemad. Tegemist ei ole pelgalt kirjeldusega töö valmimisest, vaid manuaal on juhend näitusekülastajale, kuidas eset (taas)luua. Kasutada võib nii teksti- kui fotomaterjali, vabakäe- ning arvutijooniseid, šabloone jms. Näitusega kaasneb veebileht, kust saab manuaale alla laadida, ning kataloog, mis sisaldab nii näidistöid kui nende valmistamisjuhendeid.
KNOW HOW on avaldus, et hea disain seisab heal mõttel. Nii peab säilima töö kvaliteet ka siis, kui idee ja teostus teineteisest lahutada. Passiivsest näitusekülastajast saab KNOW HOW abiga osaline disainiprotsessis.

Lisateave:

www.trtr.ee